Inzertujte zdarma
Hlavní stránka Blog Americké vozy Chevrolet Camaro,zlomyslné zvířatko, které požírá mustangy
Chevrolete Camaro 01

Chevrolet Camaro,zlomyslné zvířatko, které požírá mustangy

Chevrolet Camaro, vzniklo s jediným cílem. Sebrat prodeje Fordu Mustang a zadupat Mustang do země. V šedesátých letech se GM velmi dařilo a jako leader trhu muselo reagovat na Fordův Mustang, který se prodával jak housky na krámě. Ford s Mustangem dokonale zaskočil americké automobilky a rozjel hru v které donutil ostatní reagovat. Chevrolet Camaro je plodem úspěchu Mustangu.

Chevrolet Camaro první generace 1967–1969

Obsah

  • Jak Ford zaskočil General Motors
  • Chevrolet přijal výzvu Forda
  • Camaro vstupuje na scénu
  • Camaro není jen Amerika, ale i trocha elegance Evropy

Jak Ford zaskočil General Motors

Vznik Chevroletu Camaro je paradoxně neodmyslitelně spojen s Fordem. Když 17.dubna 1964 byl veřejnosti představen Ford Mustang, vedení General Motors (GM) pod které patřili značky Chevrolet, Pontiac, Oldsmobile, Buick a Cadilac nepropadalo, žádné panice v Mustangu viděli spíš pokus o sporťák, který měl konkurovat Chevroletu Corvette. Ale pozitivní přijetí Mustangu veřejností a následně strmě rostoucí prodeje, přiměli GM zareagovat. Bylo nasnadě, že Mustang prorazil právě tím čím nebyl, nebyl to sporťák jako Corvette, ale spíš vůz podobný evropskému pojetí cestovního auta (GT, gran turismo), sportovně střižené kupé určené na dlouhé cesty. Mustang tak definoval v Americe nový automobilový segment, pony car – kompaktní výkonné kupé s dlouhou přední kapotou a krátkou zádí, které nabízí více pohodlí a méně sportovních ambicí. Vedení GM si uvědomilo, že v tomto segmentu nemá, ale co nabídnout. Corvetta je sporťák , který je tu pro zábavu, ale rozhodně ne na dlouhé cesty. Proto padlo rozhodnutí, že Chevrolet jako značka která v rámci GM prodával největší objemy, podobně jako Ford musí do svého portfolii právě takový vůz zařadit. Rovněž padlo i rozhodnutí, že v rámci GM by do tohoto segmentu měla naskočit ještě jedna značka, více želízek v ohni větší šance uspět a tou značkou byl Pontiac. GM hledalo, kam Pontiac strategicky nasměrovat a nový segment vozů mohl být prostor, kde by Pontiac mohl něco zkusit. Z důvodu urychlení vývoje a optimalizace nákladu oba vozy sdíleli platformu Chevroletu . Mustang se rok po představení stával nejrychleji prodávaným Fordem historie a reakce GM proto musel být rychlá a efektivní. V roce 1967 pak za zákazníky míří dvě sesterská auta Chevrolet Camaro a o 5 měsíců později ve stejném roce Pontiac Firebird.

Chevrolet přijalo výzvu Forda

Vedení Chevroletu nic nechtělo ponechat náhodě, že by celý segment pony car opanoval Ford. Bylo potřeba zajistit aby veřejnost počítala s tím, že „Chevy“ je ve hře a na trh pošle jasnou konkurenci Mustangu. Marketingové oddělení Chevroletu dostalo jasné a nelehké zadání. Protože nemáme zatím žádné adekvátní auto, prodávejte vzduch, hlavně ať ti lidé nejdou k Fordu.
Ještě před oficiálním oznámením se už v dubnu 1965 začaly objevovat zprávy v automobilovém tisku, že Chevrolet připravuje konkurenta pro Ford Mustang, který byl označován kódovým názvem „Panther“.
21. června 1966 obdrželo kolem 200 předních automobilových novinářů telegrafickou zprávu od General Motors s textem: „…prosím, rezervujte si 28. června poledne na důležité setkání SEPAW. Doufáme, že budete k dispozici, abyste pomohli poškrábat kočku. Podrobnosti budou následovat… John L. Cutter – veřejné vztahy Chevrolet – tajemník SEPAW.“


SEPAW je zkratka pro Společnost pro vymýcení panterů z automobilového světa (anglicky Society for the Eradication of Panthers from the Automotive World).

Chevrolete Camaro 15

Camaro vstupuje na scénu

Vše vyvrcholilo 28. června 1966 kdy se konala živě tisková konference General Motors v hotelu Statler-Hilton v Detroitu. Na tehdejší dobu, šlo o velkolepou akci, bylo to poprvé, kdy tisková konference byla určena pro novináře v sále a zároveň se přenášela formou konferenčního hovoru do 14 zemí. Generální ředitel Chevroletu Pete Estes zahájil konferenci tím, že všichni účastníci jsou zakládajícími členy Společnosti pro vymýcení panterů z automobilového světa a že toto bude první a poslední setkání SEPAW. Estes poté oznámil novou řadu automobilů s označením XP-836, jejíž jméno Chevrolet zvolil tak, aby navazovalo na jiná auta začínající písmenem C, jako jsou Corvair, Chevelle, Chevy II a Corvette. Následně pak odhalil nové jméno nového automobilu. Bylo odhaleno jméno Camaro. Poté, co jméno zaznělo, se zástupci tisku zeptali, co to slovo znamená. Odpovědí Estese bylo: “Camaro je malé, trochu zlomyslné zvířátko, které požírá Mustangy.”….. Název však ve skutečnosti pochází z chybného čtení nebo chyby ve francouzsko-anglickém slovníku. Ředitel merchandisingu Chevroletu Bob Lund a viceprezident General Motors Ed Rollett vymysleli název při prohlížení „Heath’s French and English Dictionary“ od Jamese Boïelleho a de V. Payen-Payna, vytištěného v roce 1936. Camaro našli v knize s definicí “přítel, kamarád nebo soudruh.” Camaro ale není ve francouzštině uznávané a používané slovo. Je pravděpodobné, že to byla chyba v překladu anglického slova soudruh a francouzského camarade.

Camaro bylo nepochybně přímou reakcí na úspěch Fordova pony caru a jeho design to odrážel. Auto mělo dlouhou kapotu, krátkou záď, dvoudveřovou konfiguraci v nastavení 2+2, bylo dostupné jako hardtop nebo kabriolet. Vůz byl původně uveden na trh s výbavou Sport Coupe (která měla nižší cenu než Mustang 2 466 $), Rally Sport a Super Sport. Základní motor byl řadový šestiválec o výkonu 140 k, zatímco 5,7 l a 6,2 l V8 byly k dispozici v SS a později debutující výbava Z/28 připravená na závody měla 4,9 l V8 s malým blokem. Možností převodovek bylo nepřeberné množství, včetně tří a čtyřstupňových manuálů a dvoustupňového automatu. V prvním roce své existence mělo Camaro tu čest představit se na 500 mil Indianapolis.

Camaro není jen Amerika ale i trocha elegance Evropy

Design Camara navrhl Henry Haga. V roce 1963 mu Bill Mitchell, viceprezident designu GM, svěřil pozici šéfa designu v Chevy 2/3 studiu, kde se designovaly Corvette, Camaro a Monza. Haga chtěl Camaro odlišit od jiných automobilů z portfolia GM i z toho důvodu, že se jednalo o nový automobilový segment a tím i o nové zákazníky. Proto Camaro mělo na tehdejší dobu čisté proporce a nakonec bylo považováno za jedno z nejkrásnějších aut své doby. Model z roku 1969 je považován za ikonické Camaro, s dvojitou maskou a dynamickým liniemi na blatnících a dveřích, někteří novináři v Camaru viděli i inspiraci v evropských autech. Haga se nikdy netaji tím, že je nadšencem a obdivovatelem sportovních aut, zejména Ferrari a Bugatti.

Motorizace:

Základní pohonnou jednotkou byl (3,8 litru) Chevroletový řadový šestiválec, který dosahoval výkonu 140 koní, další možností byly skoro všechny osmiválce co Chevrolet tou dobou nabízel.
(3.8 L) L26 I6: Řadový šestiválec s výkonem 140 koní při 4400 otáčkách za minutu a točivým momentem 220 lb·ft (298 N·m) při 1600 otáčkách za minutu.
(4.1 L) L22 I6: Šestiválec s výkonem 155 koní.
(4.6 L) malý blok V8: Dostupný v několika verzích. Evropská verze.
(4.9 L) Z28 V8 (Z/28): Výkon 290 koní
(5.4 L) LF7/L30 V8: Dostupný v různých verzích.
(5.7 L) LM1/L65 V8: Různé varianty s výkonem 250 koní.
(6.5 L) L34/L78/L89 V8 (SS396): Výkon 375 koní.
(7.0 L) L72/ZL1 V8 (COPO): Výkon 430 koní.

Motorizace:

Okna: GM měl problém s tím, jak byla okna skloněná, a voda se dostávala pod lištu a hromadila se v okenním žlabu.
Motor a elektrické systémy: Některé problémy byly s motorem, elektrickými systémy, řízením a elektronikou. Nicméně Chevrolet rychle reagoval na tyto problémy a stížnosti se v následujících letech výrazně snížily.

Závěr:

První generace Camara se vyráběla až do modelového roku 1969. Je třeba dodat, že Camaro prodejních úspěchů Mustangu nedosáhlo, ale i tak se z něj stal ikonický model, jednoznačně spolu s Mustangem a Firebirdem, Camaro tvoří jednu důležitou etapu americké automobilové historie. Jak už seznam motorizací napovídá, první generace Chevroletu Camaro nabízela řadu různých motorizací, ale nejvíce ikonickou volbou byl motor Z/28. Přesněji řečeno, 1969 Chevrolet Camaro ZL1 byl vyrobeno pouze v 69 exemplářích a stalo se prvním Camarem s tímto motorem. Tento motor má obsah 7,0 litru a měl 16 ventilů s kompresním poměrem 12,5:1. Díky tomu dosahuje výkonu 430 koní a zrychluje z 0 na 60 mph (cca 96 km/h) za 5,3 sekundy. V celkovém součtu pak osmiválcových variant bylo vyrobeno nejvíce, zejména varianta 6,5 litru 375 koní, se stala zákazníky velmi oblíbenou.
Chevrolet Camaro první generace byl montován nejen v USA, ale také v několika dalších zemích například Peru, Filipíny, Venezuela a na dvou místech v Evropě ve Švýcarsku a Belgii. Camaro bylo montováno ve švýcarském městě Biel a belgických Antverpách výhradně se jednalo o kupé s motorem 4.6 L V8, 198 koní. Tento motor nebyl dostupný u Camar vyrobených v USA, jde tedy o čistě evropskou verzi, ale to z legendárního Camara nic neubírá.

Fotogalerie

Autor článku

Picture of Martin Paleček

Martin Paleček

Produkuji filmy, seriály a reklamy. Ve volných chvílích točím kamerou nebo volantem XK8

Chevrolete Camaro v nabídce

Mohlo by se vám líbit

Další články

Prohlédnout vše